lördag 21 februari 2009

En klagofri värld

Slutar klaga !

Enligt boken En klagofri värld anta utmaningen ! skriven av Will Bowen Ica bokförlag så tar det i genomsnitt 5 - 7 månader för att klara 21 dagar i sträck utan att klaga.

Det klagas för mycket här i världen skriver författaren.

Det stämmer onekligen.
Hittills har jag ett klagomål, det är att för de 21 dagarna ska man bära ett plastigt armband på ena handleden och sen flytta över det till nästa handled varje gång man klagar. Med ord vill säga. Klaga i tanken är acceptabbelt.
I boken nämns att de då den skrevs fått beställningar på mer än 5 miljoner lila armband.
Det blir väldigt många plastiga armband.

Men ok jag antar utmaningen. Och vad händer. Tur att jag inte har armbandet för då hade jag inte fått gjort annat än att skifta handled hela tiden.
Fast det mesta klagande skedde i tankarna fast för mig var då det inte någon tröst då jag upplevde det som jobbigt.

Vad är en klagan ?
Klagar jag om jag tycker vädret är dåligt ?
Eller om jag säger åt barnen att plocka upp sina smutsiga strumpor från golvet och lägga dom där dom ska ligga i tvätten ?

Kan det vara så att för att räknas som att klaga ska det upplevas som negativt ?
Jo så är det. Klagan ska uppleves som negativ för att räknas som en klagan.

Jag måste ju få tycka att vädret är dåligt i bland utan att för den skull klaga om det.
Och skulle inte barnen bli tillsagda om sina strumpor skulle jag inte få göra annat än gå på strumpjakt.

Men visst är det lätt att dras med i klagandet när man pratar med någon som klagar. Såna vänner har jag haft. Haft, har inte nu längre. Sa jag ett klagande ord så hade dom det så mycket värre. Puh vilka energitjuvar.

Vad har då väl jag att klaga över ? Jag klagar oftast över allt arbete här hemma som inte hinns med. Sånt som tar för lång tid pga strul. Sånt jag ibland känner mig less på att göra om och om och om igen dag in och dag ut. Att sonen går och segar framför mig när jag jobbar med djuren. Att maken sitter för mycket framför TV´n.

Nu har jag gjort mig ett eget armband i bomullsgarn och ska sätta på mig det så jag kommer ihåg att inte klaga, inte ens i tanken.

Vidare rapport följer.
Idag 21/2-09 blir min första klagofria dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar