måndag 23 februari 2009

Kan man vakna på fel sida ?

Ibland känns det bara så
Vart tog den harmoniska morgonen vägen då jag i lugn och ro sitter med min frukost och meditativa tankar ?

Innan kl är 7.30 måndag morgon har jag skurat köksgolvet, satt igång dagens första diskmaskin, plockat ut ett ton torra strumpor ur tumlaren ( det och underkläder är det enda som torktumlas i familjen ), fyllt på i kassen med returplast, plockat ihop en del till pappersåtervinningen. Plockat skräp = små snorpapper hm undrar från vem.
Och insett att det är stopp i köksavloppet och att slangen till dammsugaren är av, tur att det finns sopborstar.

Tvättmaskinen tuffar på med dagens första lass, det lär blir fler innan dan är slut.
Nattens torkade tvätt ligger ihopvikta i avvaktan på färden till garderoberna.
Hemma är bara 3½ åringen som vill gå ut och kasta snöbollar. Och äldsta dottern som sover med sin dotter. Och så jag förstårs.

Listan med dagens alla göromål skulle kunna bli väldigt lång.

Men det här är mitt liv, det här är mina ( våra ) val. Jag är hemma och tar hand om barn och hem och har så gjort i 20 år nu medans maken lönearbetar.

MATEN

I vår familj har vi många inriktningar när det gäller maten.
6 av barnen är lakto-ovo-vegetarianer, jag äter helst vegankost och testar just nu raaw food.
Maken och 2 av barnen är allätare och 1 av barnen och barnbarnet äter bara kyckling, fisk och nötkött.
Så det är ett helt företag att få ihop veckans matsedel.

Vi utgår från den veganska grunden och lägger till mjölk, smör, ost, ägg mm till de som äter det. Kött tillagas för sig oftast av maken.

Vi handlar så mycket kravmat som möjligt. Tyvärr finns det bara grön kravmjölk här och ett av barnen vill inte dricka mjölk med D-vitamin som tillverkats från fårens ullfett så hon får dricka röda mjölken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar